


 2 	  

A REPORTERS WITHOUT BORDERS INVESTIGATION
DANIEL BASTARD - HEAD OF ASIA-PACIFIC DESK

1. Crackdown on independent media (summer-autumn 2017)
1 - Closure of Khmer democracy’s historic media

	 Death of Cambodia Daily

	 Radio Free Asia and local independent FM stations

2 - Harassment and intimidation of journalists

	 Arrests and violence

	 Pressure and press card blackmail

3 - Self-censorship

	 Radio France Internationale

	 Phnom Penh Post

	 Voice of Democracy

 

2. Government control of the media
1 - Compliant broadcast media

	 Ownership concentration and political ties

	 Sun TV – abortive independent TV channel

2 - Fresh News: his master’s voice

	 Chinese-model news agency

	 Fake news factory 

3 - Internet: new target for control

	 Return of the cyber-crime law

	 Internet as new information vehicle

	 Facebook’s central role

 

Recommendations

 CONTENTS  

3
4
4
6
7
7
9

10
10
11
11

13
13
13
14
16
16
18
19
19
20
23

24



 3 	  

After the Khmer Rouge nightmare ended in January 1979, Cambodia set out on a bumpy 
road to democracy during the ensuing decades, a transition mapped out in the 1991 Paris 
peace accords. Under United Nation aegis, the parties undertook to hold the country’s first 
pluralist elections in 1993. Article 41 of the constitution that was adopted that year proclaims 
press freedom as one of the indispensable guarantees of Cambodian democracy.

And it worked. Khmer and English-language newspapers emerged at the start of the 1990s, 
radio stations organized debates, and an opposition press was established. Media freedom 
and independence were at the very heart of the Cambodian body politic.

But it has been marked by a stubborn phenomenon, the “Hun Sen system,” named after the 
man who has been prime minister since 1985 and has proved impossible to remove. He has 
resisted all reforms, transitions, and protests, establishing an authoritarian regime marked by 
widespread corruption – one in which economic and political power is concentrated without 
any transparency in the hands of a limited group. The result is a political elite that is strongly 
opposed to the idea of inquisitive journalists prying into their affairs.

At the last general election in 2013, the victory of Hun Sen’s Cambodian People’s Party 
(CPP) was widely disputed in the independent media, whose message was relayed in 
massive demonstrations on the streets of Phnom Penh that continued for a year. Having 
clearly learned the lesson from this disturbing precedent, the government has no intention of 
letting this kind of “disorder” recur and wants to silence all discordant voices before the next 
parliamentary elections, due in July 2018.

In a simplistic, either-with-us-or-against-us strategy, the regime is now in the process of 
banning, obstructing, or intimidating all independent media outlets that might refuse to 
toe the official line. At the same time, the main opposition party has been banned just six 
months before the elections. Cambodia now stands at a crossroads in which media freedom 
will play a key role. Will the democratic transition be able to continue or will Cambodia sink 
into dictatorship and return to its old demons? What follows is a look at the way news and 
information is currently circulated in Cambodia by independent media, party mouthpieces, and 
enterprising citizen-journalists.

Daniel Bastard
Head of Asia-Pacific Desk

 INTRODUCTION 



 4 	  

The municipal elections in June 2017 saw a breakthrough by the main 
opposition party, the Cambodia National Rescue Party (CNRP), which won 46% 
of the vote. 

The impact of this challenge to Prime Minister Hun Sen’s CPP, which has ruled for 
decades, was explosive. Hun Sen sensed the danger and saw the need to rein in the 
media. Decisions were taken by a select group in July. The cabinet met at the start of 
August. Thereafter, things moved quickly. In August and September around 25 media 
outlets were closed or taken off the air.

1 - CLOSURE OF KHMER DEMOCRACY’S HISTORIC MEDIA

At a press conference during an ASEAN World Economic Forum in Phnom Penh in 
May, Hun Sen suddenly lashed out at two media outlets. He targeted US-Congress 
funded Radio Free Asia, calling it “a radio against the government,” and Cambodia 
Daily, which he accused of “opposing me all the time.” Journalists who opposed the 
government and did not report the news “properly” would be seen as “servants of 
foreigners,” he warned. Pointing to two journalists attending the press conference, he 
added: “Now the two (...) who work for Radio Free Asia and Cambodia Daily, now write 
it properly. You will remember this.” He left no doubt as to which two media outlets were 
the regime’s main adversaries.

Death of Cambodia Daily

The staff of Cambodia Daily, the country’s 
oldest English-language newspaper, learned 
from a carefully-orchestrated leak in the pro-
government news website Fresh News on 
August 4, 2017 that the tax department had 
suddenly decided that the newspaper owed 
6.3 million US dollars (5.3 million euros) in back 
taxes. The newspaper was given until September 
4 to settle this alleged debt. If it failed to pay, 
it would just have “pack up and go,” Hun Sen 
himself said a couple of weeks later.

As the decision was taken in a completely 
opaque manner, no one knew how the tax 
demand had been calculated. Pointing out that 
no tax audit had been conducted, then editor 
Jodie DeJonge, said it was clearly arbitrary and 
politically motivated. “The government has been 
increasingly critical of the Cambodia Daily and 
our reporters over the past few months,” she 

 CRACKDOWN ON INDEPENDENT MEDIA 
 (SUMMER-AUTUMN 2017)  

  
Founded in 1993, the same year as the first free elections, 
Cambodia Daily accompanied Cambodia’s democratic transitio
© TANG CHHIN SOTHY / AFP

https://www.cambodiadaily.com/news/hun-sen-hijacks-forum-session-to-scold-media-129604/
https://www.cambodiadaily.com/news/branding-daily-a-thief-hun-sen-says-pay-tax-or-leave-133908/
https://www.cambodiadaily.com/news/branding-daily-a-thief-hun-sen-says-pay-tax-or-leave-133908/
https://www.cambodiadaily.com/news/hun-sen-hijacks-forum-session-to-scold-media-129604/
https://www.cambodiadaily.com/news/hun-sen-hijacks-forum-session-to-scold-media-129604/


 5 	  

said. “Now, we are facing a huge tax bill, which we dispute. But this is not a tax issue, it 
is a free press issue.” The tax demand was also seen as designed to intimidate all other 
outlets that dared to cover the country’s problems.

Launched in 1993, the year of Cambodia’s first free elections, and publishing under 
the slogan of “All news without fear or favor,” Cambodia Daily helped to nurture the 
initial blossoming of Cambodian democracy. Over the years, it continued to be an 
independent media outlet, criticizing not only the government and ruling party but also 
opposition representatives when the findings of its investigative reporting so demanded. 
 

After 24 years of reporting and defending media freedom, it was denied renewal 
of its license and published its last issue on September 4. Ironically, its last front-
page story was about the arrest of the leader of the opposition.

 

 
The front-page story of Cambodia Daily’s last issue was headlined: “Descent into outright dictatorship.” Its premises 
are now empty.
© TANG CHHIN SOTHY / AFP



 6 	  

Local independent FM stations and Radio Free Asia

The closure of several radio stations confirmed fears of a crackdown on independent 
media outlets. The information ministry ordered two independent radio stations – 
Women’s Media Centre of Cambodia (WMC) and Mohanokor – to suspend their activities 
without warning on August 23 on the grounds that they had violated the terms of their 
licenses. Three other radio stations, Kampong Cham, Angkor Ratha, and Samleng 
Cheayden, were closed the next day for retransmitting the Khmer-language programs of 
the US government-funded broadcasters Radio Free Asia (RFA) and Voice of America 
(VOA). These broadcasters had themselves already been the target of Cambodian 
government intimidation in 2012.

Including local relays of the mother stations, more than 30 FM radio stations had been 
closed in the space of a few days. Others were ordered to stop broadcasting news and 
to limit themselves to entertainment programs. A few days later, the total of closed radio 
stations had risen to 21. The ministry’s decision to close Mohanokor for “not requesting 
permission to broadcast external programs” was challenged unsuccessfully by the 
station’s management. The director of WMC, which was forced to stop retransmitting 
VOA and RFA’s programs, pointed out in August that “such programs never posed any 
problem in the past.” RFA announced on September 12 that it was closing the Phnom 
Penh bureau it had been operating for the past 20 years – a closure that put around 50 
employees out of work.
 
 

Mam Sonando, the owner of the independent radio station Beehive, grappling with riot police  
during a peaceful demonstration in 2014.
© TANG CHHIN SOTHY / AFP

Radio station owner Mam 
Sonando’s arrest  

five years ago led to 
major protests.

© TANG CHHIN SOTHY / AFP

https://rsf.org/en/news/government-tries-intimidate-radio-free-asia-and-voice-america
https://rsf.org/en/news/government-tries-intimidate-radio-free-asia-and-voice-america
http://www.rfa.org/english/news/cambodia/crackdown-raf-09122017084157.html
http://www.rfa.org/english/news/cambodia/crackdown-raf-09122017084157.html


 7 	  

2 - HARASSMENT AND INTIMIDATION OF JOURNALISTS

The message transmitted by the government is explicit, to say the least: either 
you’re with us or you’re against us, and this is what happens if you’re against us. 

By dint of intimidation and closures, the authorities have imposed a climate of 
fear among Cambodia’s journalists. Fear of reprisals for being overly critical of the 
authorities is deeply anchored in the journalistic culture. And for good reason.

Arrests and violence

At least 14 journalists have been killed in Cambodia since 1992 in relation to their 
profession. Kem Ley, a well-known political commentator, was gunned down in the 
center of Phnom Penh in July 2016 two days after referring on RFA to a damning 
report about the control that Hun Sen’s family wielded over the country’s key 
businesses. His murder shocked many Cambodians, including journalists. The concern 
increased when the alleged gunman was convicted in a sham trial in which the 
prosecution case was riddled with inconsistencies and witnesses had little credibility. 

Cambodians were shocked when well-known political commentator Kem Ley was gunned down  
in the street in the summer of 2016.
© TANG CHHIN SOTHY / AFP

https://rsf.org/en/news/rsf-worried-hun-sen-regimes-repeated-attacks-media-freedom
https://rsf.org/en/news/rsf-worried-hun-sen-regimes-repeated-attacks-media-freedom
https://www.globalwitness.org/fr/reports/hostile-takeover/


 8 	  
Eleven months later, in June 2017, Australian documentary filmmaker James Ricketson 
was arrested for filming a rally organized by the main opposition party and has been 
held ever since on a spying charge that carries a possible ten-year jail sentence.

In early October, a month after Cambodia Daily closed down, two of its former reporters, 
Aun Pheap and Zsombor Peter, learned that they were charged with “inciting 
crime” under articles 494 and 495 of Cambodia’s penal code in connection with their 
coverage of the campaign for the previous June’s municipal elections, and in particular, 
for interviewing future voters. They are facing possible two-year jail sentences. 

After the initial complaint, information minister Khieu Kanharith posted a photo of 
Peter’s Canadian passport on Facebook and threatened him with reprisals if he failed 
to respect the electoral law. Although later removed, the post was indicative of the 
government’s hostility towards independent journalists.

Two other journalists found themselves in deep water a month later. This time it 
was former RFA journalists Uon Chhin and Yeang Sothearin, who were arrested 
on November 14, two days before a hearing at which the pro-government supreme 
court was to rule on a proposed ban on the main opposition party. Accused of trying 
to improvise a studio “for journalistic activities,” they were eventually charged with 
espionage under a loosely-worded law that criminalizes sending information to a 
foreign country that could be “prejudicial to national defense.” The two journalists, 
who denied working for RFA after its bureau was closed, are facing the possibility of 
15 years in prison.
 
 

Police take former Radio Free Asia 
journalists Yeang Sothearin  
(foreground, in a blue shirt)  

and Uon Chhin (left) to prison. 
© Pha Lina / Phnom Penh Post

The Cambodian media followed the trial of commentator Kem Ley’s accused murderer very closely. Many 
called it a travesty of justice.
© TANG CHHIN SOTHY / AFP

https://en.wikipedia.org/wiki/James_Ricketson
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Ricketson
http://www.phnompenhpost.com/national/court-upholds-espionage-charges-against-australian-filmmaker
https://rsf.org/en/news/reporters-cambodia-charged-inciting-crime-covering-election
https://rsf.org/en/news/reporters-cambodia-charged-inciting-crime-covering-election
https://www.voacambodia.com/a/court-to-summon-two-reporters-for-questioning-over-election-coverage/3887585.html
https://www.voacambodia.com/a/court-to-summon-two-reporters-for-questioning-over-election-coverage/3887585.html


 9 	  

Pressure and press card blackmail
 
Judicial pressure is not the only method used to impose self-censorship. The authorities 
sometimes resort to sordid methods too. Shortly after the arrest of Uon Chhin and 
Yeang Sothearin, two pro-government news websites posted photos that allegedly 
showed one of the journalists filming and participating in pornographic videos. The sites 
said they had received the photos from the police, who claimed to have found them on 
the journalist’s computer. After this new low, around 100 Cambodian journalists signed 
a petition for their release that pointed out that the two detainees were respected 
reporters of long standing.

Many other journalists would have signed the petition but they feared that the list 
of signatories could easily be turned into a hit-list for use by the authorities. RFA’s 
former journalists are living in a state of acute anxiety. San Sel, who worked for the 
RFA’s Khmer-language service for two years, said: “After the bureau was closed, 
the information ministry sent a clear message: if you work as a journalist, you will be 
subjected to judicial proceedings by the interior ministry.”

Journalists cover a hearing in the trial of Khmer Rouge official Nuon Chea, also known as “Brother Number Two.”
© TANG CHHIN SOTHY / AFP

 Police deny access 
to journalists during a 

supreme court hearing 
on banning the only 

opposition party. 
© TANG CHHIN SOTHY / AFP

http://en.freshnewsasia.com/index.php/6050-evidences-of-former-rfa-reporter-filming-sex-found-in-his-computer.html
http://www.khmertimeskh.com/5091112/journalists-call-release-former-rfa-staff/


 10 	  

All of the former RFA and Cambodia Daily journalists are being prevented from freelancing 
for other media outlets because the information ministry systematically rejects their press 
card applications. Worse still, “suspect” persons are denied access to public places. On 
November 16, the day that the supreme court held its hearing on the proposed ban on the 
main opposition party, former Cambodia Daily journalist Len Leng was arrested in a public 
space outside the supreme court building and was placed in provisional detention on the 
grounds that she did not have a press card.

This nightmarish situation has largely chilled the fervor of the traditional exponents of media 
pluralism in Cambodia, while the other media outlets are extremely nervous. 

 
3 - SELF-CENSORSHIP

The government did not beat around the bush when asked about the wave of closures of 
media outlets at the end of the summer. In response to a query from the UN Human Rights 
Council, the information ministry said in a written reply – posted on the ministry’s website 
and the national news agency website – that the closures were “a warning to all media” and 
that “there is no condition that the revoked licenses can be renewed or reissued.” At least its 
response had the merit of being clear.

Radio France Internationale

The French state-owned broadcaster Radio France 
Internationale (RFI) has so far been spared from 
the radio station carnage. It is one of the few 
foreign-owned media outlets to remain open. Its 
brand new offices overlook the square where 
thousands of people gathered in 2013 to protest 
against the alleged election fraud. No one has the 
right to demonstrate in the square now.

Nonetheless, the comments by government 
spokesmen about the media closures reflect a 
concern that foreign-owned media could participate 
in a vast conspiracy aimed at toppling the 
government. This could occur by means of a “color 
revolution,” meaning mass protests like those in 
former Soviet republics and Arab countries (named 

after colors or flowers – the Orange, Pink, Rose, Tulip and Jasmine Revolutions) that brought 
down previously invulnerable leaders.

Not being perceived as part of this pseudo-conspiracy is what saved us, they say at RFI 
Khmer, even if the station’s management prefers not be quoted in yet another sign of the 
nervousness among journalists in Phnom Penh. The station toes a very fine line. “Every story 
must be refereed with enormous precision in order to balance the ruling party’s views with 
those of the opposition.” That comment was made before the main opposition party was 
banned. Achieving such a balance is much harder now. RFI Khmer knows it is lucky to have 
been spared and its management says it will take even greater care in the run-up to the 
general elections.

© TANG CHHIN SOTHY / AFP



 11 	  

Phnom Penh Post

A similar view is to be found at the Phnom 
Penh Post, the other foreign-owned media 
outlet that survived the summer 2017 purge. 
Its editor, Kay Kimsong, is as cautious as his 
RFI colleagues when asked about the current 
press freedom climate in Cambodia. “It’s sad 
to have lost two independent media outlets 
such as the Cambodia Daily and Radio Free 
Asia,” he said. “It’s a cruel loss for Cambodian 
citizens and society. But I think the Cambodia 
Daily had to close because it did not have 
enough money to pay the fine that was 

demanded from them. We don’t have that kind of problem at the Phnom Penh Post.”

The newspaper does indeed seem to be well funded. Launched as a fortnightly in 
1992, it was taken over in 2008 by Ross Dunkley, an Australian veteran of newspaper 
publishing in Southeast Asia with the help of fellow Australian Bill Clough and his 
oil and gas development company Twinza. Since then, it has become a daily that is 
published in both English and Khmer. “The Post brought with it a mixed legacy,” Dunkley 
says. “It had assumed the moral and ethical high ground, but at the same time there 
was an NGO culture there and their way of thinking was certainly much more different 
from that of a newspaper man like myself.”

This was one of Cambodia Daily’s weaknesses. It depended financially on its 
founder’s NGO, World Assistance for Cambodia. But the government passed a Law 
on Associations and NGOs (LANGO) in 2015 that has been universally criticized for 
its lack of clarity. Now, when an NGO does something that upsets the authorities, the 
authorities can penalize it as they see fit.

Voice of Democracy

The same concern is to be found at the 
Cambodian Centre for Independent Media 
(CCIM), the NGO that operated Voice of 
Democracy (VOD). Launched in 2003 with 
the goal of promoting human rights, VOD was 
one of the radio stations that was closed in 
August. Partly funded by the European Union, 
it had nearly 8 million listeners, especially in 
rural areas.

It still survives as a news website, 
VODHotNews, and as an online TV news 
channel. But the CCIM’s staff are as nervous 
as their colleagues at other independent 
media. “Even after the radio station was 
closed, we had to be very careful,” said Nop 

Vy, the center’s media programs director. “After the information ministry rescinded the 
licenses of 21 radio stations, most of the other radio license owners took fright. With 
the result that they preferred to stop broadcasting sensitive programs in order to avoid 
being subjected to more drastic censorship by the authorities.” 

© TANG CHHIN SOTHY / AFP

Voice of Democracy radio 
reporter Lay Samean lies 
unconscious after being 

attacked by security 
forces while covering a 

demonstration.
© Photo VOD / Daniel Bastard/RSF



 12 	  

To self-censor or be shut down? It’s a tough choice. And it can get even tougher. “Even 
if we want to stay firm, professional, and dedicated to our job without fear or favor, we 
may still hesitate to tackle certain sensitive subjects for the simple reason that it could 
put us in physical danger,” Nop Vy added. “In the past, one of our radio reporters was 
badly beaten by the security forces, to the point of losing consciousness. That makes 
you think twice.”

In short, by means of violence, closures, and intimidation, the Cambodian 
government has partly succeeded in its aim of silencing all criticism in order to 
ensure that it wins the next general election. All that’s left is to ensure a flood 
of propaganda by compliant media and by journalists who know how to follow 
orders.

 



 13 	  

A few figures suffice to show the level of the ruling party’s grip on the mass 
media. Cambodia’s four biggest media-owning groups, Royal Group, Hang 
Meas, Hun Mana and Seng Bunven, reach nearly 85% of the public. Their CEOs 
are all government members or direct advisers. The group headed by Hun Mana, 
the prime minister’s eldest daughter, is an empire with a finger in every media 
pie.

The same goes for the group owned by Say Chhum, the current senate speaker and 
the ruling CPP’s vice-president. As well as two TV channels and several radio stations, 
it also owns Rasmei Kampuchea, one of Cambodia’s leading newspapers.

Read by barely 10% of the population, most of the Khmer-language print media sup-
port the government. The four leading newspapers reach two of every three readers. 
And they are naturally owned by government supporters.

The most widely read newspaper is Koh Santepheap. It attracts its readers with gory 
front-pages stories about accidents or seedy criminal activity. And so as to be as close 
as possible to its sources, most of its journalists are interior ministry employees. And 
this collusion is no trivial matter.
 
 
1 - COMPLIANT BROADCAST MEDIA

Ownership concentration and political ties

Watched by 96% of Cambodians, television is clearly the country’s most popular media 
category. The combined ratings of just four TV channels represent 80% of the coun-
try’s viewers and all of these channels are owned by people who are either members of 
the government or its advisers. Government members or advisers own eight of the ten 
leading TV channels.

The combination of high viewer ratings, high level of ownership concentration, and 
direct political affiliation to the ruling party or government leaves no room for media 
pluralism. TV news consists above all of official ceremonies, speeches by the prime 
minister, and the inevitable military parades. The star journalist of one of these TV 
channels, Cambodia News Channel (CNC), is also president of the Union of Journalist 
Federations of Cambodia and under-secretary of state in the interior ministry.

CNC is owned by Kith Meng, a businessman with Australian and Cambodian dual 
nationality who has been president of Cambodia’s chamber of commerce since 2007. 
The meeting rooms at his business conglomerate, the Royal Group, are decorated 
with enormous portraits of Hun Sen’s family. In a sign of his proximity to the regime, 
CNC’s license says its mission includes “helping the government broadcast the nation’s 
progress and development.” Kith Meng does not hide his links with Bun Rany, the prime 
minister’s wife, with whom he serves on the board of the Cambodian Red Cross.

 GOVERNMENT CONTROL  
 OF THE MEDIA  

http://mom-kh.com/en/owners/31


 14 	  

Bun Rany is herself the owner of the country’s other biggest TV channel Bayon TV, 
although Hun Sen’s daughter Hun Mana has now taken charge of the Bayon Media 
group and has begun modernizing it. It includes three TV channels – of which one, an 
all-news channels, is dedicated to glorifying her father – several radio stations and 
several newspapers. 

In this monolithic broadcast media landscape, attempts to create independent TV chan-
nels have had little success.

Sun TV, abortive independent TV channel 

After the 2013 general election and the massive protests against the ruling CPP’s 
allegedly fraudulent victory, the CPP and opposition struck a deal to end the crisis that 
included the creation of an independent TV channel. But it was up to the opposition 
to do it. The project was launched in 2014, with Sun TV as the future channel’s name, 
promising a new dawn for broadcasting in Cambodia. But three years have gone by 
since then and the project has ground to a halt.

It is not for want of trying. A company called Cambodia Independent Media (CIM) was 
created to run the TV channel. Funds were raised, land was bought in a northern part of 
Phnom Penh for Sun TV’s headquarters, studios, and transmitters, and the information 
ministry even granted the license that the ruling party had promised. But thereafter 
everything became ensnared in an administrative labyrinth.

“We have been waiting for months for the building permit that the district authorities are 
supposed to issue,” CIM CEO Kun Lum Ang said. “We have also filed a construction 
application for the tower block and the studios with the city hall, without getting any 
reply. Everything was done according to the rules. The officials responsible for these 
documents are clearly making us wait. When we ask them where something is, they 
reply that it isn’t ready yet. What else can we do?”

Hun Sen (center) celebrates 
the marriage of his daughter 

Hun Mana (left), together 
with his wife Bun Rany (right) 

in 1999. For more than 
20 years, the prime minister’s 

family has headed a media 
empire that leaves no room 

for pluralism.

© AFP

© TANG CHHIN SOTHY / AFPv

© CHARLY TWO / AFP

© TANG CHHIN SOTHY / AFP



 15 	  

These are not the only problems that the Sun TV project has encountered. Kun 
Lum Ang’s husband, the project’s previous boss, was arrested in August 2015 over 
a Facebook video about a border agreement between Cambodia and Vietnam that 
contained translation errors. After this was branded in court as a “provocation,” he was 
sentenced to seven years in prison on a charge of falsifying an official document. This 
was another blow for Sun TV.

In April 2016, the authorities in the province adjoining Phnom Penh rejected CIM’s 
application for a permit to build a transmitter on land it had bought. The authorities 
said a group of local families had petitioned the courts to block the application on the 
grounds that the radio waves from the transmitter would be harmful. Representatives of 
some of these families later acknowledged that the local authorities had orchestrated 
the petition.

And when CIM wanted to raise capital by putting shares in the company on sale, the 
stock exchange management committee imposed such strict rules that the attempt 
had to be abandoned. The initial idea was to raise between 10 and 20 million dollars to 
run Sun TV, but at the moment CIM has no more than 500,000 dollars – not much to 
launch a TV channel.

This is an enormous contrast with the 30 million dollars, at least, that the government 
raised to launch the interior ministry’s own official TV channel with great fanfare on 
September 28. Called Nice TV, it has 300 employees who work in a brand-new seven-
story building within the interior ministry. Its license defines its mission as “covering 
security matters and national police operations” and “praising government policy and 
law enforcement activities.” 

One cannot help but suspect the influence of Cambodia’s Chinese cousin in this unique 
wording, because Nice TV received funding from the Chinese company Fujian Zhongya 
Culture and Media. It is not the only example of Xi Jinping’s actions in Beijing being 
used as a model by Hun Sen’s government.

 

Television has long been the 
main news source for many 

Cambodians.
© TANG CHHIN SOTHY / AFP



 16 	  

2 - FRESH NEWS: HIS MASTER’S VOICE

Chinese-model news agency

Agence Kampuchea Presse (AKP), the government-backed news agency – or rather, 
propaganda agency – reports news that is “so dull, so dry, and so wooden,” says 
researcher Sebastian Strangio, the author of “Hun Sen’s Cambodia.” AKP always refers 
to Hun Sen by the honorific “Samdech Akka Moha Sena Padei Techo Hun Sen,” which 
means “Illustrious lord, great supreme protector, almighty warrior Hun Sen.” But no one 
pays attention to AKP’s old-fashioned rambling, so a digital alternative was created.

 

Fresh News was launched in 2012, initially as a Facebook page and soon after as a 
website with a viral mission. “Fresh News is AKP with some digital flourishes,” says 
Strangio, “a digital update to the old form of state media.” According to Strangio, the 
government regards Fresh News as its direct link to the digital era. “The policy orders 
flow downstream straight from Hun Sen through the Council of Ministers” until they 
become Fresh News content.

The site often publishes “opinions” or “letters to the editor” in which unidentified “read-
ers” express strong views critical of the opposition or against “foreign conspiracies 
aimed at overthrowing the government.” The comments on Fresh News usually precede 
those of Hun Sen or members of his party. This was the case last October, when one 
of these trolls supplemented his condolences for the victims of the Las Vegas shooting 
with a hate comment in response to a US travel warning about Cambodia. Hun Sen 
used exactly the same words in a speech three days later.

 Prime Minister Hun 
Sen (right) receives 

his Chinese counterpart 
 Li Keqiang.

© TANG CHHIN SOTHY / AFP 



 17 	  

This practice recalls the Wumaodang, the Chinese Communist Party’s army of online 
commentators, who are paid to flood the Chinese Internet with pro-government 
opinions. According to Southeast Asia specialist Carl Thayer: “It’s quite plausible that 
they discuss this with China and even take assistance. They need to get training, advice, 
guidance, and mentorship.” The Fresh News website’s style recalls the results of the 
efforts by the Chinese official news agency Xinhua to modernize its content and style. 
Thayer says there is little doubt that “Fresh News has been set up by the government 
under the appearance of independence in order to attack political opponents.”

The recipe is more or less the same every day: draw attention to the problems in other 
countries in order to discredit those who would change things in Cambodia; attack 
all forms of opposition as a potential danger to Cambodia’s stability; and criticize the 
United States as the mastermind of the color revolution that would try to topple and the 
government and create chaos.

A report about a suicide bombing in Afghanistan is contrasted with a report that 
“Singaporean investors benefit from Cambodia’s peace and stability.” An article 
headlined “19 victims affected by US chemical bombs” is accompanied by one about 
Hun Sen asking: “Did the United States think about human rights and democracy when 
it bombed Cambodia?”

Even if the website’s management has long denied any link with the government or 
ruling party, the strategy is crude, especially as Fresh News has little time for journalistic 
ethics and has gradually established itself as Cambodia’s biggest fake news factory.

 A tribute to the late 
King Norodom Sihanouk 

in October 2017 gives 
Fresh News another 

opportunity to praise the 
government.

© TANG CHHIN SOTHY / AFP 



 18 	  

Fake news factory

For example, after the main opposition party was banned in mid-November 2017, 
the European Union’s representatives expressed their concern about the future of 
democracy in Cambodia. But the Fresh News story said something quite different: 
“Cambodia reinforces its relations with the EU.” 

It was Fresh News that broke the story that spying charges had been brought against 
opposition leader Kem Sokha, who was arrested on the night of September 3 and has 
been in prison ever since. Fresh News also broadcast the arrest live on its site with the 
banner “Exclusive.” 

It was around this time that Fresh News ran a story that said: “An American citizen, 
Geoffrey Cain, used to be a leader planning a mass movement to topple the former 
South Korean president, Mrs. Park Geun-hye.” Cain is in fact a Seoul-based reporter 
who happened to dine one evening in a restaurant with Kem Sokha’s daughter, who 
is now living in exile in Seoul and is Cain’s friend. A photo from Cain’s Facebook 
account accompanied the story, which also claimed: “This person is now employed by 
a superpower country to plan a strategy assisting the opposition party to topple the 
government led by Prime Minister Hun Sen.” Needless to say, Cain has no plans to visit 
Cambodia in the near future.

It was Fresh News that published the leaked tax department notice in August from 
which Cambodia Daily learned about the demand for payment of a colossal sum in back 
taxes that forced it to close the following month. And it was Fresh News that recently 
ran an editorial proposing amendments to the electoral law so as to redistribute the 
seats of the opposition legislators whose party has just been banned. Two weeks later, 
the same amendments were submitted to the cabinet and were approved by the ruling 
party’s representatives in the national assembly.

With more than two million visitors, Fresh News now has a major presence in the digital 
news terrain. During the last general election, the opposition conducted a very active 
online campaign, especially on Facebook, and Fresh News was created as a response 
to the Internet’s rapid rise in Cambodia.

After getting control of the mass media and silencing independent media outlets, 
the government now only has to gag the Internet in order to complete its control 
over news and information before the next election, which will then be little more 
than a formality.

 

Capture Daniel Bastard / RSF

Fresh News transmits 
Prime Minister  

Hun Sen’s speeches 
around the clock. 

The website also had 
exclusive photos  

of the arrest of 
opposition leader  

Kem Sokha (right).



 19 	  

3 - INTERNET, NEW TARGET FOR CONTROL
 

Return of the cyber-crime law
 
The latest Fresh New intrigue was the appearance of a post on its 
Facebook page on November 27 reporting that Hun Sen had been 
assassinated. After it was finally removed a few hours later, the CEO of 
Fresh News said hackers located in the United States and Canada had 
been responsible. In a post on his own Facebook page denying the report, 
Hun Sen said it was “fabricated with bad intentions to cause chaos,” while 
government spokesman Phay Siphan used the incident to call for adoption 
of a cyber-crime law.

Various versions of a cyber-crime bill have circulated in Cambodia since 
2014 but the government has not so far presented it in parliament because 
of an outcry about the online free speech violations it would allow. 

At issue are articles that would criminalize the authors or disseminators of content 
that “defames or discredits” the government or its representatives, or content that 
undermines “political cohesion.” After the recent Fresh News fake news, it is likely that 
the cabinet will take another look at the bill.
   
 

Independent media access is strictly controlled during authorized demonstrations.
©TANG CHHIN SOTHY / AFP 

Fresh News often sets 
off baseless rumours on 

social networks, such as a 
November 2017  

rumour that the prime 
minister had died.

©TANG CHHIN SOTHY / AFP 



 20 	  

Internet as new information vehicle

Access to online information has soared in recent years in Cambodia. The media 
outlets that were closed in August continue to exist online. On October 25, Cambodia 
Daily announced its renaissance as “a digital only, non-commercial publication based 
off shore.” Content production has so far been limited but it has posted weekly news 
summaries and a “Timeline of Ongoing Descent.”

Many Cambodians have turned to the online versions of Voice of Democracy, Radio 
Free Asia and Voice of America. VOD Hot News has more than 800,000 followers on 
Facebook and 20,000 visits a day to its website. RFA’s Facebook page is followed by 
4.7 million and VOA’s by 5.8 million, making them Cambodia’s most visited Facebook 
pages.

As social networks expand rapidly while the traditional media landscape stagnates, 
a growing number of citizen-journalists are starting to cover problems affecting their 
communities, especially in rural areas.

They include Luon Sovath, a 38-year-old Buddhist monk who documents evictions of 
families. With his shaved head and dressed in a saffron robe, he takes his smartphone 
everywhere. “Cambodia’s problem is the ruling party’s control of everything – money, 
courts and monasteries,” he says. “So, I must defend human rights and talk about it. 
It’s Buddha’s rule. Only I use a smartphone and a Facebook account. It’s the Web 2.0 
version of the monk’s life.”

 

To assist this phenomenon, the Cambodian Centre for Independent Media organizes 
several training sessions every year for citizen-journalists, with UNESCO support. CCIM 
media programs director Nop Vy says: “A citizen can be an excellent journalist and his 
small contribution will necessarily have a big impact on society in terms of access to 
information and promotion of freedom of the press and expression.”

 Luon Sovath
©Witness



 21 	  

At one of these seminars, secondary school teacher Cheang Chamroeun described 
the kind of risks that a citizen-journalist can run. He wanted to cover a land conflict in 
a village near his home. “I went to see. I questioned the villagers and the authorities. I 
took photos. I wrote a very factual account – who, what, where, when, how and why – 
as I have learned to do. I added some photos and I posted everything on Facebook.”

Soon afterwards, Cheang Chamroeun was summoned by his school’s principal, who is 
reputed to be close to the ruling party. “My Facebook account is monitored very closely 
by my superiors,” he said. “The principal badgered me with questions and threatened to 
block my career if I continued.”

Many citizen-journalists have similar problems. The pressure and harassment is grow-
ing. But many of them are seeking recognition by the journalistic profession and the 
authorities in order to be better able to gather information.

The Internet’s emergence as a vehicle of news and information poses a real challenge 
for the traditional methods of news control and censorship, as applied in broadcasting, 
for example. Last year, social media (especially Facebook) overtook TV as the leading 
source of news for Cambodians: 30% now get their news primarily from social net-
works, compared to 29% from TV. A more recent survey suggests that 40% of Cambo-
dians use Facebook as their primary source of news, while only 27% use TV.

This is no small matter. A survey by Shaviv Strategy & Campaigns, an Israeli firm of po-
litical consultants, found a big difference between the two groups in terms of electoral 
inclinations: 52% of those who get their news mainly from TV said they plan to vote for 
the ruling party at the next parliamentary elections, while 28% said they will vote for the 
opposition. Among those getting their news from Facebook, the opposite was the case: 
56% said they will vote for the opposition and just 20% will vote for the ruling CPP.

The contrast was similar when they were asked which party is best placed to maintain 
law and order: 57% of the “TV viewers” named the ruling party and 33% named the 
opposition party. Among Facebook users 57% preferred the opposition and only 32% 
named Hun Sen’s party. Similarly, when asked about an ability to create jobs: of those 
who get their news from TV, 60% thought the ruling party was better placed, com-
pared to 35% who named the opposition. Among those getting their news online, 60% 
named the opposition and 33% named the CPP.

A workshop organized by the Cambodian Centre for Independent Media brings professional journalists  
and citizen-journalists together.
© Daniel Bastard / RSF

http://geeksincambodia.com/cambodias-2017-social-media-digital-statistics/
http://strategyandcampaigns.com/


 22 	  

Two lessons can be drawn from these figures. Firstly, the Hun Sen system’s 
broadcast propaganda machine is clearly effective. And secondly, Facebook has 
an enormous responsibility now that it has become the leading vehicle of news 
and information in Cambodia. The decisions that the California-based social 
media giant takes about how it disseminates news can have a colossal impact on 
Cambodian society and its democratic future.

 



 23 	  

Facebook’s central role

It’s not just citizen-journalists who have turned to Facebook in Cambodia. 
With nearly nine million followers, Prime Minister Hun Sen’s Facebook page 
is the eighth most followed of any world leader, according to a study by 
international public relations firm Burson-Marsteller. Cleverly mixing selfies, 
karaoke, and political comments, his posts have received 58 million clicks, 
which puts him third in the click ranking, just behind Donald Trump and 
Narendra Modi.

While it is the bloggers who make news and information come alive in Cambodia, they 
are at the mercy of decisions taken by Facebook in California. These bloggers include 
Catherine Harry, who has established herself as a Facebook star in Cambodia by 
video-blogging on subjects that are traditionally taboo in her country. Her first-person 
videos receive an average of 100,000 to 200,000 views.

Or they used to until late October, when Facebook included Cambodia in the six 
countries where it began trialling a new set-up in which the main News Feed is limited 
to the posts of friends and content from media organizations that pay to have their 
stories there, and all other news content is hived off to a secondary location called the 
Explore feed. The impact on content provided by citizen-journalists has been drastic. 
The first video that Harry posted after the change was viewed by just 2,000 people in 
the first hour instead of the usual 12,000. “They can crush us just like that if they want 
to,” she commented. 

Sam Rainsy, an opposition leader who lives in exile to avoid being imprisoned, also 
has a much-followed Facebook page to which visits have fallen 25% since Facebook 
began the Explore feed trial. He says he lacks the money to buy Facebook followers 
from the international “click farms” that he accuses his rival, Hun Sen, of using.

The impact of this decision on the few surviving independent media outlets could be 
devastating. The Phnom Penh Post’s Khmer-language Facebook page has suddenly 
lost 45% of its readers and traffic has fallen 34%. The newspaper’s online section says 
the only way to recover these readers would be to pay for the posts to be read. In other 
words, those who pay the most will be read the most.

If a two-language daily newspaper that has been around for 25 years has been hit this 
hard by Facebook’s decision, citizen-journalists are doomed and with them, any hope of 
a return to pluralism in Cambodia. Hence the need to pursue the fight for the freedom 
to inform, at all costs.
 
 
 

©
 T

A
N

G
 C

H
H

IN
 S

O
TH

Y
 /

 A
F

P

http://www.burson-marsteller.com/what-we-do/our-thinking/world-leaders-on-facebook-2017/world-leaders-on-facebook-2017-full-study/


 24 	  

For the Cambodian government:

• �The authorities must release the unjustly imprisoned journalists Uon Chhin, 
Yeang Sothearin and James Ricketson, and drop the baseless charges against 
the journalists Aun Pheap and Zsombor Peter.

• �Cambodia Daily and the other media outlets that have been closed without due 
cause since August 2017 must be allowed to resume operating.

• �Crimes of violence against journalists must be the subject of systematic and 
thorough investigation and prosecution leading to the conviction of those 
responsible by independent courts in order to reinforce the rule of law and to 
end impunity for crimes against journalists.

• �The authorities must guarantee respect for media freedom and the freedom to 
disseminate news and information, including during the July 2018 parliamentary 
elections.

• �The guarantees for journalistic freedom must be reinforced in the 1995 Law 
on the Press, so that journalists are free to work without hindrance at all times, 
including when they are covering the activities of the government and the 
security services.

• �The 1995 Law on the Press must be amended so as to bring it into line with 
international standards on freedom of expression and information. In particular, 
article 12 of this law, which prohibits the publication of reports that could “affect 
national security and political stability” and allows confiscation of publications 
without reference to the courts, must be repealed.

• �The authorities must enact appropriate legislation to limit media ownership 
concentration. Article 17 of the Law on the Press is insufficient, inasmuch as it 
does not specify the kinds of media outlets concerned or the threshold for being 
considered the owner of a media outlet (capital share, voting rights and so on).

• �The proposed cyber-crime law must be completely overhauled so that it does 
not permit violations of the legitimate exercise of freedom of expression and 
information. In particular, articles about content liable to “generate insecurity 
and instability and endanger political cohesiveness” or “defame or discredit” 
the government or its representatives are, in the absence of a strict definition 
of these terms, contrary to international standards on freedom of expression, 
including article 19 of the International Covenant on Civil and Political rights, to 
which Cambodia is party.

• �The authorities must finalize and adopt the proposed law on access to 
information using international standards and best practices as their basis. 
As the right of access to state-held information is essential for an open and 
transparent society, this law must be adopted after it has been brought into line 
with the relevant international standards. Furthermore, after its adoption, the 
authorities must ensure that this right can be exercised fully and freely, which 
means that state agencies must act with complete transparency and must not 
thwart requests from the public or journalists.

• �The authorities must establish a new system to replace the current provisions in 
article 7 of the Law on the Press under which the government determines the 

 RECOMMENDATIONS 



 25 	  

code of professional ethics that the media must respect. This new system could, 
for example, involve the creation of an independent media regulatory body in which 
journalists, on the one hand, and broadcasters and publishers, on the other, are 
equally represented. Its responsibilities could include evaluating media license 
requests, issuing media licenses, issuing press cards, and ruling on the suspension 
or withdrawal or press cards – functions currently assumed by the information 
ministry. This independent media regulatory body could also be responsible for 
establishing a code of media ethics, imposing sanctions for breaches of the code, 
and other related matters.

• �The authorities must take concrete measures to ensure respect for the 
International Covenant on Civil and Political Rights, which has been signed and 
ratified by Cambodia, especially article 19 of the covenant.

• �The authorities must allow the UN Special Rapporteur on human rights in 
Cambodia to carry out her duties properly and, in particular, must grant all her 
requests to visit Cambodia.

• �The authorities must implement the recommendations (Recommendations Nos. 
118.105, 118.20, 119.23, 119.24 and 119.26) that were accepted by Cambodia 
as part of the UN Human Rights Council’s Universal Periodic Review process and 
must amend the country’s penal code (especially its provisions on defamation, 
insult and inciting crime) so that it can no longer be used to restrict free speech 
and media freedom and so that it complies with international free speech 
standards.

For the Cambodian media:

• �Media owners, publishers, and broadcasters must do more to promote free press 
practices and, in this regard, must respect the Code of Ethics of Cambodian 
Journalists that was adopted at a conference of Cambodian journalists in 2009. 
The instructions they give to their journalists must not violate this code.

• �Media owners, publishers, and broadcasters must show solidarity with their 
journalists when they are attacked. To this end, they must establish safety 
procedures including emergency measures and provision of physical, medical, legal 
and financial assistance to journalists who have been attacked.

For Cambodia’s international partners:

United Nations

• �RSF recommends the adoption of a resolution at the next session of the UN 
Human Rights Council’s that ask the Office of the UN High Commissioner for 
Human Rights to produce a report on the situation of human rights, including press 
freedom, in Cambodia.

European Union

• �The European Commission and European External Action Service (EEAS) should 
comply with the resolution adopted by the European Parliament on October 19, 
2017 calling on them to compile a list of individuals responsible for recent serious 
human rights violations in Cambodia with a view to imposing visa restrictions and 
asset freezes on them.

• �The European Commission and the EEAS should suspend the “Everything but 
Arms” agreement for duty-free and quota-free EU imports from Cambodia until its 
government takes concrete measures to guarantee the freedom to inform.



 26 	  

• �The European Commission should coordinate these actions with Cambodia’s other 
main trade partners (Canada, Japan, and the United States).

United States

• �The US government, particularly the US State Department should comply with the 
call from the House Foreign Affairs Committee to compile a list of individuals and 
companies that should be the targets of sanctions, including financial restrictions 
and restrictions on the movements of individuals.

• �The US government should add relevant Cambodian nationals to its list of 
Specially Designated Nationals and should add Cambodia to the list of countries 
concerned by the Global Magnitsky Act until there is significant progress in 
Cambodian policy towards the media. The US State Department and the US 
Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) should, in 
particular, freeze the assets of relevant Cambodian individuals and companies and 
should ban US citizens from dealing with them.

• �The US government should remove Cambodia from its list of countries with 
preferential tariff status and should coordinate this action with Cambodia’s other 
main trade partners (Canada, European Union, and Japan).

• �The US government should suspend the assistance its provides to the Cambodia 
government, while continuing its civil society democracy assistance program.

Japan

• ��The Japan International Cooperation Agency (JICA) should reassess its 
programs of financial and logistical assistance for Cambodia as long as the 
Cambodia government continues to suppress the freedom to inform. Transfers 
of funds, loans, and technical assistance to the Cambodian government 
should be reevaluated in line with JICA objectives, which are to promote the 
telecommunications sector and reinforce governance capacities.

ASEAN

• �The members of the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) and its 
standing committee should remind Cambodia of its obligations in particular under 
the ASEAN Human Rights Declaration, which was signed and adopted by member 
nations in Phnom Penh in 2012. Article 12 of this declaration says: “Every person 
has the right to seek, receive and impart information, whether orally, in writing or 
through any other medium of that person’s choice.”

For online platforms

Facebook should scrap the Explore feed, a secondary news feed it has been testing 
in six countries including Cambodia, because it relegates independent news media 
to this less viewed location. As Facebook, in practice, has life or death power over 
Cambodia’s independent media, it should conduct its experiments in a concerted, 
transparent, and responsible manner.



 27 	  

REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to receive and impart information 
worldwide. Based in Paris, it has ten international bureaux (in Berlin, Brussels, Geneva, Madrid, New York, 

Stockholm, Tunis, Turin, Vienna and Washington DC) and has more than 150 correspondents in all five 
continents.

Secretary-general: CHRISTOPHE DELOIRE
Head of Asia-Pacific Desk: DANIEL BASTARD

INTERNATIONAL SECRETARIAT
CS 90247

75083 PARIS CEDEX 02
TÉL. +33 1 44 83 84 84 
  WEB : WWW.RSF.ORG


